Eurpa a jvnk, Magyarorszg a haznk
A Fidesz – Magyar Polgri Prt eurpai jraegyestsi programja
Vitairat
2002. december 7.
Az ezredfordul lehetsge s felelssge
A szovjet uralom all felszabadulva, a polgri demokrcia megteremtsvel Magyarorszgnak hossz id utn ismt lehetsge nylt nemzeti cljainak meghatrozsra s arra, hogy ezek rdekben szabadon cselekedjk. A lehetsget az egsz nemzet kapta, az elmlt vtized kormnyai azonban klnbz mrtkben vllaltk az ezzel jr felelssget. A polgri kormnyzs ngy ve azt bizonytja, hogy az eurpai jraegyests s a nemzeti rdeket vdelmez politika egysges stratgiba foglalhat. Mi azt valljuk: Eurpa a jvnk, Magyarorszg a haznk. ppen ezrt nem mindegy, hogy most, haznk eurpai unis csatlakozsa kszbn milyen vlaszokat adunk a nemzetnk jvjt rint krdsekre.
Most kell eldntennk, melyik utat vlasztjuk az jraegyesl Eurpban. A jelenlegi kormny ltal kvetett internacionalista, euroszervilis t a nemzet rdekei fl helyezi az gynevezett nemzetkzi elvrsokat.
A Fidesz – Magyar Polgri Prt ltal knlt stratgia kzppontjban az ers nemzeti rdekvdelem ll. A feladat egyszerre vonatkozik a jelenlegi orszghatrokkal krlvett mai Magyarorszg terletre, s egyttal a magyar nemzet egsznek fejldsre.
E cljaink elrsben – megfelel politika s gazdasgpolitika mellett – a XXI. szzad nemzetkzi politikai s gazdasgi viszonyai a korbbi vtizedekhez viszonytva inkbb jelentenek lehetsgeket, mint korltokat. Maga az Eurpai Uni ltrejtte, mai llapota s cljai az orszghatrok feloldst, az egyes orszgok s a bennk l npek sszekapcsoldst jelentik. Kibontakozban van egy folyamat, amelyben kisebb szerepe lesz a politika ltal megrajzolt, sokszor mestersges hatroknak. Az elvlaszt hatrok helyett az egyttmkds j kereteit a kzs kulturlis s rtkkrk jelentik majd.
Az ezredforduln az is felelssgnk rsze, hogy e clokat ne csak felismerjk s megfogalmazzuk, hanem kpesek is legynk azok elrsre. Ehhez olyan szilrd rdek-, rtk- s rvrendszerre van szksg, amely egy j trtnelmi korszakban is biztos tmaszul szolgl fggetlen nemzeti ltnkhz. A gyenge, gazdasgi erejkben s nemzeti rtkeikben elsorvadt orszgok egy integrciba lpve mg gyengbbek lesznek, a nagyobb kzssg olvaszttgelyben felolddnak. A nemzeti sszetartozsukban, kohzijukban ers nemzetek az Eurpai Uni kzssgbe lpve mg ersebbek lesznek, az rdekek s a kzs rtkek sszekapcsoldsbl j, hozzadott rtkeket merthetnek.
Ezrt is llthat, hogy egy orszg szmra a csatlakozs eltti idszak nagyon fontos. Ekkor kvethet el ksbb mr ptolhatatlan mulasztsokat, de nagy lendletet is vehet a felkszls idszakban. Ekkor erstheti meg nemzetgazdasgt, teheti versenykpess nmagt. Ekkor ksztheti fel polgrait, iskolsait, egyetemi hallgatit, dolgozit, nyugdjasait, csaldjait, vllalkozit, valamint falvait, vrosait, rgiit s az egsz orszgot az j krnyezetben val eligazodsra, helytllsra, a korbbinl nagyobb krben s keretekben a kulturlis, szocilis, gazdasgi rtkek nvelsre, befogadsra, tvtelre.
Ekkor teheti virgzv a vidket, adhatja biztos kezekbe fldjeit, teheti versenykpess nemzeti nagyvllalatait, a kis- s kzpvllalkozk milliit. A belpsig tart idszak alatt eurpai harmonizcis programjaihoz kapcsold fejlesztsi tervekkel, a gazdasgot s a gazdasgon tli vilgot egyarnt magba foglal programokkal biztosthat jvt a fiatal nemzedknek. A magas termelkenysg mellett olyan szocilis elltst, nyugdjat s brsznvonalat, mely a Kzssgbe lpve nemcsak a magyar munkaer rtkt, hanem a magyar llampolgr rtkt is elismerteti. Ekkor erstheti meg a demokratikus jogokat, az informci s az informlds jogt s egyenslyt, a hatalmi visszalsektl val tartzkods ktelez kpessgt, tanulhatja meg s ptheti bels rtkrendszerbe a hatalom megosztsnak trtnelmi trvnyt.
E nemzeti fejlds elindtst, vghezvitelt, vagy – nz hatalmi rdekekbl, esetleg korltoltsgbl trtn – megtrst nem az Eurpai Uni kri szmon a kormnyokon. A szmonkrs vagy az elismers – a gazdasgi s azon tli rdekek rvnyeslst vagy srlst mrlegre tve – a polgrok, vgs soron a nemzet ltal trtnik.
A nemzetet sszetart er s a nemzetkzi tr
A magyar nemzetet sszetart er lte klnsen meghatrozv vlt szmunkra az I. s a II. vilghbort kvet, a hatrok trendezdst jelent trtnelmi idszakokban. m a nemzeti sszetart er ltjogosultsgt a XX. szzad bels s kls politikai s hatalmi tere ltalban nem ismerte el, s hol ideolgiai eszkzkkel, hol kemnyebb hatalmi beavatkozssal ksrelte meg feloldani, vagy akr megsemmisteni. Eurpa jraegyeslse ennek a nemzetet sszetart ernek az elismerst s forrst is jelentheti.
A nemzetkziv vl vilg mind ideolgijban, mind gyakorlatban az orszghatrok feloldst, megsznst hirdeti. Ers nemzeti, gazdasgi s kulturlis lt nlkl a vilggazdasg nmagban a nemzetet sszetart erk s terek sztfesztsre s feloldsra irnyul. A transznacionlis vllalatok ltrejttvel s az egsz vilgot uralni kvn trekvseikkel a nemzetgazdasgoknak is szmolniuk kell.
A XXI. szzad eleje a nemzetkziv vl vilg kora. Kzs feladatunk, hogy a magyar nemzet sszetart erejnek s versenykpessgnek nvelsvel megszilrdthassuk helynket ebben a vilgban. A klvilgtl val elzrkzs nem megolds: csak a vilgszint gazdasgi versenyben val helytlls biztosthatja nemzetnk jvjt.
Magyarorszgnak a nemzetkzi gazdasgi s politikai kapcsolatoktl val elzrsa a XX. szzadban sem jelentett jrhat utat. A szocialista diktatra tragikus trtnelmi tapasztalata mellett az autarkia mra rtelmezhetsgt is elvesztette azltal, hogy a nemzetkzi rdekek erteljesen hatnak a nemzeti szinten zajl folyamatokra is.
Magyarorszg a 2001-es vvel a XXI. szzad globalizlt vilgba lpett. A XXI. szzadban mind haznk eurpai unis csatlakozsi folyamata, mind nemzeti fejldsnk e keretben valsul meg. A magyar jvkp s a magyar valsg meghatroz krdse, miknt kapcsoldik egymshoz, vagy mennyire ll szemben egymssal a nemzeti, az eurpai s a globlis lt. E hrom rdek- s rtkrendszer.
Trtnelmi tettek – elszalasztott lehetsgek
Az 1990-es polgri talakuls egyik alapfeladatnak tartotta a megelz ngy vtized szocialista diktatrjnak lebontst. Ez egyarnt vonatkozott a klpolitikai, klgazdasgi ktttsgek (Varsi Szerzds, KGST) megszntetsre, s a szocialista rendszerre visszavezethet, Eurpa-ellenes, politikai, trsadalmi s gazdasgi struktrk felszmolsra.
A rendszervltoztats rtelmt a polgri berendezkeds visszalltsa, Nyugat-Eurphoz fzd viszonyunk helyrelltsa, az euroatlanti integrciban val rszvtelnk jelentette.
Az 1990-es polgri talakuls lehetv tette haznk eurpai unis csatlakozst. A nyolcvanas vekben megkezddtt folyamatokbl trvnyszeren kvetkezett a tny, hogy a kilencvenes vek elejn Magyarorszg s a magyar gazdasg gy vlt nemzetkziv, hogy a nemzeti ervonalakat egy pillanatra sem sikerlt megtartania. gy szinte minden ms nyugati demokrcival szemben, ahol a polgri demokrcia keretei kztt vtizedekig vagy vszzadokig folyamatosan ltezett a politikai s gazdasgi gyakorlatban is megvalsul nemzeti nllsg s pt er, Magyarorszg gyakorlatilag egy rvid idre sem jrhatta a maga nemzetpt tjt.
A nemzeti gazdasgi s politikai ervonalak, az nll polgri fejlds kialakulsa szksgessgnek felismerst – paradox mdon – mg egy tovbbi tnyez, az eurpai unis csatlakozs is httrbe szortotta. Kiss sarktottan fogalmazva, maga az eurpai unis csatlakozs vlt cll, s nem annak tartalma. A magyar klpolitika, s – egy ideig – a gazdasgpolitika kzponti krdse egyrtelmen e csatlakozs minl gyorsabb elrse lett, msodlagosnak tekintve a kvetkezmnyek nemzeti clokra gyakorolt hatst.
Nemzeti fejlds, „EU-fria”, a bels piac nemzetkziv vlsa
A kialakult lelkeseds, az „EU-fria” a trsadalom s a gazdasg szinte minden terletn felgyorstotta a vltozsokat, azonban httrbe szortotta nemzeti rdekeink erteljes rvnyestst, s elfedte azt a tnyt, hogy az eurpai unis csatlakozs is a globlis vilg terben valsul meg.
Ez azt is jelenti, hogy az Eurpai Uni gazdasgi, trsadalmi szerkezetben s rtkeiben folyamatosan eleget tesz a globalizci elvrsainak, mikzben egyre erteljesebben s kitartbban hangslyozza az eurpai identits s a nemzeti identits jelentsgt. Az Eurpai Uni tagllamai felismertk: nemzeti ltk nlkl nemcsak nemzetk olddik fel a globalizciban, hanem maga az Eurpai Uni is.
A rendszervltoztats els polgri kormnya a Nyugat fel trtn nyits s a szabadsg visszanyersnek eufrijban a rendkvl gyors liberalizcit, a klfldi mkd tke minden eszkzzel tmogatott s felgyorstott behvst nyilvnvalan nem azzal a cllal tette, hogy Magyarorszgot minl hamarabb a globalizlt vilg rszv s terepv tegye. Mgis – a j szndk ellenre – cselekedeteinek kvetkezmnyei vgs soron hozzjrultak ennek kialakulshoz.
A XXI. szzad elejnek gazdasgpolitikai feladata maradt, hogy az adott kereteken bell megtallja a nemzeti rdekeket szolgl polgrosods s az eurpai csatlakozs optimlis viszonyt. Annak optimumt, hogy miknt lehet a nemzeti fejlds szmra a legtbb forrst bevonni s koncentrlni sajt rdekeink s rtkeink lehet legkisebb feladsval, vagy – ha ez lehetsges – erstsvel.
Mindez mskppen s egy msik szemszgbl gy sszegezhet: a XXI. szzad elejn nemcsak nemzeti rdekeinket s rtkeinket, hanem nemzeti szuverenitsunkat is csak akkor szilrdthatjuk meg, ha megtalljuk helynket, s megfelel pozciikat foglalunk el a nemzetkzi vilg hatalmi rendszerben. Ez a megllapts egyarnt vonatkozik a globlis vilgra, az Eurpai Unira, s legalbb ilyen sllyal az egsz euro-atlanti trsgre, amelyben szerepnket s helynket a NATO tagsg biztostotta.
A NATO-tagsg s az EU-csatlakozs: politikai pozciink ersdse
A NATO-tagsg elnyerse j s az addigiaknl lnyegesen kedvezbb helyzetet teremtett Magyarorszg szmra. Helyet adott a globlis vilg egy meghatroz rszben, szervezeti rendszerben, ugyanakkor biztostkot nyjtott – az ltala garantlt biztonsg rvn – a nemzeti fejldsi plyk megfogalmazsra s vghezvitelre is. Tagsgunk jtkonyan befolysolta az Eurpai Unihoz val csatlakozs folyamatt is.
A NATO-tagsg termszetesen nem ptolhatja az Eurpai Uniban val jelenltet s rszvtelt. Mgis nagy bizonyossggal kijelenthet, hogy a NATO-tagsg az Eurpai Unival folytatott trgyalsok egy adott szakaszban fontos jelentsggel brt, s tagg vlsunk utn is bvti lehetsgeinket s nvelheti ernket. Szeptember 11. ta azonban a NATO-nak is egy j amerikai biztonsgpolitikval kell szembenznie. Ennek hatsai ma mg nem lthatak vilgosan. Emellett – s taln ez a lnyeg – a NATO-tagsg az Eurpai Unihoz val csatlakozs idpontjig is olyan garancikat nyjt, amelyek a felvtel minden ron s minden felttel melletti gyorstsnak knyszert cskkentettk s cskkentik.
Noha a kilencvenes vek „EU-frijban” nha megfeledkeztnk a globlis vilgrl, vagy legalbbis nem slynak megfelelen kezeltk, mindez nem jelentette, hogy ez az ertr szmunkra „elveszett”. Ellenkezleg: az Eurpai Uni fel nyits egy ltalnos, szlesebb rtelemben vett politikai s gazdasgi nyitst jelentett, amely lehetv tette, hogy a globlis vilg Magyarorszgon is elfoglalja s meghdtsa azokat a pozcikat, amelyeket a vilg ms rszein meghdtott.
Ez volt a kldetse az 1998-2002 kztt mkd polgri kormnynak, s a kvetkez vek politikja s gazdasgpolitikja sem kerlheti meg a krdst. Csak ers nemzeti gazdasg s a polgri rtkek, az elktelezettsg sszetart ereje lehet a bels stabilits, az Eurpban, valamint a vilgszinten val helytlls alapja. Ezt sajt hatalmi helyzetk szilrdsga rdekben mg azoknak a politikai csoportoknak is mrlegelnik kell, amelyek elssorban a nemzetkzi tkhez, az „internacionalista vilghoz” val kapcsoldssal szereztek pozcikat a magyar gazdasgban.
A nemzeti felzrkzs programja
A vilg vltoz feltteleihez az Eurpai Uni sajt akaratbl – az Eurpai Unin bell mkd nagyvllalatok nll politikai erejbl addan is – folyamatosan alkalmazkodott az elmlt vtized sorn. Hivatalosan s legltvnyosabban azonban a 2000 mrciusban Lisszabonban hozott dntseivel deklarlta e trekvst.
A lisszaboni dntsek egyarnt cloztk az Eurpai Uni technikai felzrkzst a vilgszint versenyben s a kzs rtkrenden alapul j Eurpa programjt. Az informcis trsadalomhoz val gyors felzrkzs meghirdetse mellett azonos ervel hangslyoztk a szocilis Eurpa megvalstst, br a kt trekvs prhuzamosan s egyforma ervel nehezen valsthat meg.
A lisszaboni cscs dntsei egy j folyamat kezdett tkrzik. Az utbbi idben – klnsen az Egyeslt llamokban – rzkelhet, hogy a mindenek felett ll gazdasgi nvekedssel szemben a fenntarthat fejlds alapfelttelei kz soroljk az ember biolgiai krnyezett s trsadalmi viszonyait, vizsgljk a szegnysg-gazdagsg krdst, vgs soron az inkbb eurpai rtkknt szmon tartott szocilis piacgazdasgot s a gazdasgon tlmutat krnyezeti vilgot. Mindebben – optimista felfogssal – rtkrendbeli kzeleds fedezhet fel az amerikai s az eurpai vilgfelfogs s gondolkods kztt.
A XXI. szzad elejn a magyar kormny szmra elsrend feladat az Eurpai Unival val egyttmkds az informcis trsadalom kialaktsban. Az informcis trsadalomhoz val felzrkzst, annak programjt elssorban sajt magunknak kellett megfogalmaznunk. A technikai lemarads versenykpessgnkben vgzetes elmaradst jelentene, a gazdasgi gyengesg pedig rtkeink megrzst is krdsess teszi. gy kapcsoldik ssze a gyors technolgiai halads s rtkeink, hagyomnyaink megrzsnek krdse.
Sajt fejldsnk, politiknk s gazdasgpolitiknk szempontjbl is alaptrvny: az rtkek megteremtshez s megrzshez a gazdasgi er s a vele jr politikai hatalmi tr birtoklsa alapfelttel. Vgs soron e kt tnyez egymshoz val viszonya dnti el, hogy e fejldsben a technikai szemllet lesz-e a meghatroz, vagy e technikk birtoklsa mellett biztosthat-e sajt nemzeti fejldsnk felttele is.
Ha kiss megksve is, a polgri talakulst kvet vtized zrsakor, a kilencvenes vek vgn ezrt fogalmazdott meg az a felismers, hogy az eurpai harmonizcis programokhoz illeszkedve, azokkal a lehetsges mrtkben sszekapcsoldva ki kell alaktani sajt – nemzeti jelennket s jvnket erst – programunkat. Ezt a clt szolglta a Szchenyi Terv.
gy tnt, a magyar nemzeti fejldsben a Szchenyi Terv lehet a kerete s alapja az Eurpai Uniba, a globalizlt vilgba illeszked, annak korltait s lehetsgeit figyelembe vev, de rtkeiben, gazdasgi s trsadalmi tartalmban mgis nll, sszetartozsunkat erst programnak. A Szchenyi Terv valdi eslyt knlt a magyar gazdasg megersdsre. Segtsgvel kt v alatt az orszg minden msodik teleplsn j beruhzs s j fejleszts valsult meg. A kzponti forrsok minden forintja a magntke tovbbi ngy forintjt mozgatta meg.
A Szchenyi Terv megmutatta, hogy sikeres gazdasgpolitikt megszortsok nlkl is lehet folytatni. Az orszg sikernek egyik titka az volt, hogy a vllalkozk az elmlt ngy vben vgre hinni mertek abban, hogy tudsuk s tehetsgk mindennl ersebb. 1998 s 2002 kztt lehetsgeink folyamatosan bvltek. A gazdasg bvl, gyarapod plyra llt. A Medgyessy-kormny azonban kirestette s hallra tlte a tmogatsokat biztost Szchenyi Tervet.
A Szchenyi Terv megszntetsvel elvesztegetett lehetsgeket ptolni az unis csatlakozs kzelsge miatt teljessgben mr aligha lehetsges. Ma azrt szksges megegyezs a clokban s a programokban, mert ebben az sszefggsben aligha vitathat: mg a kls felkszls s harmonizci magas szintje sem ptolja azt a gazdasgi s a gazdasgon is tlmutat ert, melynek ltrehozsra s megszilrdulsra a terv sikerrel kecsegtet ksrletet tett.
Ahhoz, hogy Magyarorszg a vilggazdasgban s az Eurpai Uniban sajt sorst, rtkeit s rdekeit tekintve optimlis fejldsi plyra lphessen, nemzeti alapon megszlet egyetrtsre van szksg. Az egyetrts csak azon a felismersen alapulhat, hogy Magyarorszgnak lehetsge, joga s ktelessge a nemzet rdekeinek kpviselete.
A szocialista politikusok tbbsge nem e hatrozott s elsznt nemzeti rdekvdelem kpviselje, gy a baloldalon kisebbsgben vannak s perifrira szorultak azok, akikkel ebben, nemzeti rdekeink krdseiben az egyetrts ltrejhetne.
Visszatrsi ksrleteink az eurpai polgri demokrcik kzssgbe
A magyar nemzet trtnelme a II. vilghbort kveten – a polgri Eurpbl trtnt kirekesztse utn is – szmos olyan esemnyt s pontot tartalmaz, amelyek egyenesen vezetnek el a rendszervltoztatsig, vgs soron a demokratikus polgri Magyarorszg kialakulsnak idszakig.
Visszatrsi ksrleteink sorban a legfontosabb dtumok s esemnyek: az 1956-os forradalom, s az 1990-es els szabad vlaszts voltak.
1956 oktber vgn, november els napjaiban – taln nem elre pontosan meghatrozottan, de mgis – teljes rendszervltst ksrelt meg Magyarorszg. Megsznt az egyprtrendszer, megalakult a tbbprti kormny. Magyarorszg kilpett a Varsi Szerzdsbl s kinyilvntotta fggetlensgt. Az is nyilvnval, hogy amennyiben kt ht utn nem verik le a forradalmat, az talakuls thatotta volna a trsadalom s a gazdasg egszt is. gy az 1990-es rendszervltoztatshoz hasonl gazdasgi, tulajdonosi struktra alakult volna ki, belertve a Nyugattal val szorosabb kapcsolatokat is.
Az els vlasztst kveten meghatroz ervel jelentkezett a negyven v alatt kialakult rendszer rendkvl gyors lebontsnak ignye, mely a nyugati gazdasgi s politikai erk irnyba trtn nyitssal prosult.
Ltszlag e krdsekben teljes harmnia jtt ltre a rendszervlt magyar erk s a nyugati demokrcit megtestest hatalmi krk kztt. Valjban azonban inkbb arrl volt sz, hogy a magyar rendszervltk politikai s gazdasgi cljainak ismeretben a nyugati gazdasgi s politikai krk megtalltk azokat a pontokat, amelyeken t rmmel kaptak bebocstst a magyar politikba s gazdasgba, s ezen keresztl hossz tvon is megalapozhattk jelenltket. Ezek a pontok a legfontosabb klgazdasgi, pnzgyi, tulajdonosi s termelsi pozcikat meghatroz terletek voltak.
Az egysges szovjet birodalom megtrsben s fggetlensgk kivvsban a kzp-eurpai nemzetek szmthattak a Nyugat erklcsi tmogatsra. Ezrt tlz s nehezen elfogadhat az a megllapts, hogy a fejlett nyugati hatalmak azrt „szabadtottk” fel Kzp-Eurpt 1990-ben, hogy azutn gazdasgi s politikai rdekszfrjukk tegyk. Az azonban igaz, hogy a befektetk ezzel egy idben jelentek meg a volt szocialista vllalatok vilgban (klfldi tulajdon vegyesvllalatok megalaptsval), s teremtettk meg „kpviseletket” e vllalatok – rszben szocialista prtkarriert befut, rszben versenykpes, technokrata szemlletet kpvisel – menedzserrtegben. A jv gazdasgpolitikjnak alaktsban valsznleg nemcsak a magyarorszgi nagyvllalatok tulajdonviszonyai meghatrozak, hanem az a tny is, hogy e vllalatokat szemly szerint kik vezetik, s a vezetssel, menedzserrteggel milyen egyttmkdsi kapcsolat alakthat ki a magyar gazdasgi clok megrtse, a kzs clok megtallsa rdekben.
Az ezredforduln azonban bizonyos: a nemzet cljaival val azonosuls, a nemzetgazdasgba val szerves bepls mrtke hatrozza meg, hogy valjban mely gazdasgi, pnzgyi, hatalmi szereplk kpesek a nemzet rdekben trtn sszefogsra, haznk XXI. szzadi polgrosodsnak tmogatsra.
A klfldi nagyvllalatok sajtossgai dnten befolysoljk a beszllt kis- s kzpvllalatok szerept, vgs soron megszabjk, hogy a transznacionlis vllalatok klfldi kapcsolatai vagy a magyar vllalatok lesznek meghatrozk e beszllti krben. Mindez meghatroz befolyssal van a magyar kis- s kzpvllalkozi rteg megersdsre vagy tovbbi gyenglsre, ez pedig kzvetlenl megszabja a hazai tke jelenltnek mrtkt a nemzetgazdasgban. Az EU-csatlakozs kszbn nem egymssal ellenttesen, hanem egyszerre kezelend a nemzetgazdasgba val integrcira ksz klfldi szereplk bevonsa, a nemzeti stratgiai nagyvllalatok megszilrdtsa s a nemzeti kzpvllalkozi rteg erstse, szerephez juttatsa.
A jelenlegi feltteleket, a rszben el nem vgzett feladatokat tekintve fontos ismtelten alhzni: a rendszervltoztatsbl addan, a gyors liberalizci s nyits eredmnyeknt Magyarorszg a KGST-bl, a Varsi Szerzdsbl gy lpett t a demokratikus, polgri, a fejlett nyugati orszgokhoz kapcsold vilgba, hogy maga egyetlen trtnelmi pillanatig sem teremtette meg sajt bels nemzeti fggetlensgt, politikai s gazdasgi ertereit. Ennek kiptsre tett ksrletet a jelenlegi kormny ltal megfojtott, mr emltett Szchenyi Terv, a termfld vdelmre tett intzkedsek, a csaldi gazdasgok tmogatsa, valamint a csaldok gyermeknevelsi s otthonteremtsi tmogatsa is.
Gazdasgi visszatrs
A rendszervltoztatst kveten Magyarorszgon rendkvl gyorsan lezajlott a klkereskedelem fldrajzi tirnyulsa. A KGST 60-65 %-os korbbi rszesedst mr a kilencvenes vek kzepre az EU 70-75 %-os tlslya vltotta fel kivitelnkben. Mindekzben a nemzetkzi vllalatok szerepe meghatroz lett a klkereskedelemben. A legnagyobb 15 exportr vllalat tbbsge amerikai, rszben eurpai transznacionlis cg. Egyes szmtsok szerint a klfldi rdekeltsggel br vllalatok 2000-ben mr 80 %-os slyra tettek szert a magyar kivitelben.
A kivitelben a vmterleti forgalommal szemben egyre nvelte rszarnyt a klfldi, a nemzetkzi tulajdonlshoz, a transznacionlis vllalatok tevkenysghez kapcsold vmszabadterleti export, amely 2000-ben mr 43 %-ot meghalad rszarnyt kpviselt. A klkereskedelemnek ez a hnyada – br ktsgtelenl lnkti a gazdasgot – mr csak bizonyos mrtkben rsze a magyar gazdasgnak, ahhoz szervesen nem ktdik, s a mgtte ll vmszabadterleten belli termels brmikor „elhagyhatja” az orszgot. Termszetesen e mozgkonysg nem csupn a vmszabadterleten mkd vllalatok sajtja, hanem az ezredforduln a transznacionlis vllalatok meghatrozta egsz vilggazdasg jellemzje.
A gazdasgi nyits jabb terlete a vllalati-tulajdonosi struktra talaktsa volt. A jogi szemlyisg gazdasgi szervezetek szma az 1985. vi 7800-rl 1991. v vgre 52.000-re, 1993 elejig 73.000-re, 1997-re 140.000, mra 170.000-et meghalad mrtkre emelkedett, s tbb mint ktszerese lett az egyni vllalkozk szma is. A ltszlagos termelsi decentralizci mellett a termelsi rtket tekintve hallatlan kzpontosts valsult meg: a vllalatok kevesebb, mint 1 %-a adja a nemzeti ssztermk tbb mint felt. Csak szmszerleg nagy, de gazdasgi erejt tekintve mg korltozott a kis- s kzpvllalati szfra szerepe. Megerstse eddig elmulasztott, de a kzeljv megkerlhetetlen gazdasgpolitikai feladata.
A magyar bankrendszer trtnete nem vlaszthat el a magyar gazdasg nyitottsgnak krdstl. 1992-t kveten megkezddtt a bankok tulajdonosi szerkezetnek felgyorsult talakulsa. Jelentsen cskkent az llami tulajdon rszarnya, de ami gazdasgpolitikailag legalbb ennyire fontos: a magyar bankrendszerben a hazai tulajdonosi szerepet jrszt a klfldi tulajdon vette t. Mg 1993-ban a tkellomnyban a magyar rszeseds 80 % volt, a kilencvenes vek vgn a klfldi tulajdonhnyad mr 70 % krli. A vllalati szektorhoz hasonlan kimondhat: „bels” pnzpiacunk nemzetkziv lett.
A pnzgyi vilgban lnyegben ugyanaz a folyamat jtszdott le, mint a gazdasg egszben. A rendszervltskor anlkl kezddtt meg a banki szfra nemzetkziv vlsa, hogy eltte megersdtt volna nemzeti pnzgyi intzmnyrendszernk s abban valsgos gazdasgi szerepnk.
A nemzet fejldse s ersdse
Az elmlt idszakban jelents klnbsg alakult ki a brutt hazai termk s a brutt nemzeti termk nvekedsi teme kztt. Mindez arra hvja fel a figyelmet: a GDP, a brutt hazai termk alakulsa, br nmagban jelents, de bels szerkezetnek ismerete nlkl mgsem ad teljes kpet a nemzetgazdasg llapotrl.
Az elmlt vekben az Eurpai Uni tagorszgai brutt trsadalmi termknek tlagos nvekedse mintegy fele volt a magyarorszginak. gy – vltozatlan tem mellett – a magasabb magyar nvekeds valsznsti, hogy belthat idn bell utolrjk a nyugat-eurpai orszgok tlagos fejlettsgt. Egy szlesebb krben elfogadott korbbi elrejelzs szerint egy viszonylag magas beruhzsi rta (28 %) mellett Magyarorszg 13-15 v alatt rheti el az Eurpai Uni egy fre jut GDP-jnek 75 %-t, mg alacsonyabb beruhzsi szint (23-24%) mellett ez az id megduplzdhat, hozzvetlegesen negyed vszzadot tesz ki. Az EU 15-k teljes tlagnak elrse mr sokkal hosszabb idt vesz ignybe. A klnbz gazdasgpolitikai vltozatok mellett 25, illetve tbb mint 50 vet. Mindezek a szmtsok azonban a magyarorszgi GDP-re alapozdnak, azaz nem veszik figyelembe annak bels sszettelt, a megtermelsben s felhasznlsban jtszott szerepeket, az egyes gazdasgi s trsadalmi szereplk lehetsgeit s korltait.
Mg kevsb vizsgljk a gazdasgon tli terleteket, a szegnysg-gazdagsg krdst, az informcis szabadsg s hatalom, a tudshoz, az ismeretekhez, az oktatshoz val hozzfrs sszefggseit, a mlt s a jv generciinak letfeltteleit.
Beszlnek a trrl, e bvl tr nagysgrl, de hallgatnak a tr szerkezetrl. E szerkezet lersa, a szmunkra optimlis viszonyok megerstse a gazdasgpolitika, a trsadalompolitika s mindannyiunk kzs felelssge. E bels ersds elrse azrt klnsen fontos, mert sajt ltfeltteleinket s ernket megszilrdtva mr btran vlhatunk nyitott, trtnelmnkhz, hagyomnyainkhoz hven befogad orszgg, az Eurpai Uni nmagt s a polgri Eurpt megbecsl rszv.
Szocilis gondoskods – gazdasgi nvekeds
A rendszervltoztatst kveten a magyar brutt hazai termk szerkezetben lnyeges tcsoportosuls ment vgbe. Azonban nem a termelsen kvli szektorok, az oktats, a kultra, az letminsg javulshoz kapcsold terletek rszarnya ntt, hanem olyan terletek, amelyek kzvetlenl pnzhozamot, vagy a hatalmi pozcik ersdst, s nem az rtkek gyarapodst jelentik.
A gazdasgon tli terletek, az emberi tnyez visszaszorulst eredmnyezte a magyar gazdasgban folyamatosan jelentkez egyenslyhiny s az abbl szrmaz politikai-gazdasgi nyoms is. Ez azt jelentette, hogy lnyegben a II. vilghbort kvet teljes idszakban – nha ersebben, nha kiss gyengbben – az egyensly helyrelltsa rdekben s annak kzppontba lltsval szlettek meg a kormnyprogramok, a kormnyzati dntsek, a klnbz gazdasgi s pnzgyi „csomagok”. Ezek a kltsgvetsi takarkossg burkban, azzal egytt valjban a brutt termels nvekedst, a kivitel sokszor erszakos fokozst lltottk eltrbe. Ez a kormnyzati politika nem, vagy alig foglalkozott az emberi let rtkeivel, az letminsg krdseivel.
Amikor egy orszgban csupn materialista rtkek uralkodnak, dnten az anyagi javak nvelse, a brutt nvekeds elrse a cl, akkor mr ebbl az „alapbelltottsgbl” is kvetkezik az emberi tnyez s a nem kzvetlenl a gazdasghoz tartoz teljestmnyek msodlagossga.
Egy ilyen rtkrend szemlletben folyamatosan httrbe szorulnak a ltszlag nem get, nem a napi gondokat megold fejlesztsek s beruhzsok, gy a kultra, az egszsggy, a kzlekeds, a krnyezetvdelem, az oktats. A nem kzvetlenl gazdasgi terletek ttekintse egyrtelmen mutatja, hogy legnagyobb htrnyaink ebben a szfrban vannak, ami azrt klnsen veszlyes, mert hatsuk sokirny. Kzvetlenl vagy kzvetetten htrltatjk a gazdasgi nvekedst, ksleltetik az orszgon belli fejlettsgbeli klnbsgek mrsklst, s a napi gazdasgi teljestmnyeknl sokkal ersebb hatsuk van – a jv nemzedk sorsnak alakulsn keresztl – a nemzet egsznek jvkpre, teljestkpessgre is.
Az Eurpai Uniban e gazdasgon tli terletekre vonatkozan csak rszben lteznek irnyelvek, br mutatkoznak trekvsek egysges szakpolitikk kialaktsra. A csatlakozs lehetsgbl s knyszereibl addan nyilvnvalan azokon a terleteken akarunk, vagy vagyunk knytelenek a leggyorsabb fejlesztsre, ahol azt a jogharmonizci megkveteli. Ez elsegti felzrkzsunkat az infrastruktra, a krnyezetvdelem, a vidkfejleszts terletn, de a kzvetlen humnszfra szmos, az elzekben felsorolt terletn sajt clmeghatrozsra s akaratrvnyestsre van szksg.
Nemzeti gyarapods – eurpai integrci – globalizci
A hrom terlet jvbeni rintkezst az hatrozza meg, hogy tallhat-e valamilyen rtkrend-azonossg kzttk. Optimista megkzeltsben az elmlt vtizedben bekvetkezett vltozsok e terletek tallkozsnak nemcsak jvbeli lehetsgt, hanem bizonyos mrtkben mr ez irnyba trtn elmozdulst is elrevettik.
Az Eurpai Uni nyitott Kzp-Eurpa fel. Tette ezt azrt is, mert felismerte trtnelmi felelssgt. Az Egyeslt llamokkal egytt rsze volt abban, hogy Kzp-Eurpt s benne Magyarorszgot a szovjet rdekszfrba vontk, s ngy vtizedre levlasztottk Eurprl.
E felelssgrl azonban – rszben gyakorlati okokbl, rszben gazdasgi rdekekbl – Eur |